0617966583 & 0652061596

We moeten meer bewegen en vooral de spieren trainen

31-08-2017

Volwassenen zouden minstens twee keer per week spier- en botversterkende activiteiten moeten doen. Kinderen zouden dat zeker drie keer per week moeten doen, zegt de Gezondheidsraad. De raad adviseert de minister om die aanbeveling op te nemen in nieuwe beweegrichtlijnen voor kinderen, volwassenen en ouderen.

 

In Nederland bestaan momenteel drie normen voor bewegen, maar die zijn gedateerd. De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft de Commissie Beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad daarom gevraagd hier nieuwe wetenschappelijke inzichten te bundelen en te verwerken in één nieuwe richtlijn.

 

'Bewegen is goed, meer bewegen is beter'

 

Voldoende bewegen verkleint het risico op hart- en vaatziekten, diabetes en depressiviteit. Ook zijn er aanwijzingen dat de kans op borst- en darmkanker erdoor wordt verkleind, schrijft de raad. Omdat uit onderzoek blijkt dat de gunstige effecten op de gezondheid toenemen als mensen meer bewegen, is het devies: bewegen is goed, meer bewegen is beter.

 

Volwassenen en ouderen zouden minstens tweeënhalf uur per week matig of zwaar intensief moeten bewegen, kinderen dagelijks een uur. Daar komt het advies van de bot- en spierversterkende oefeningen bij, plus een advies om veel stilzitten te voorkomen.

 

Die nieuwe geadviseerde richtlijn verschilt weinig van de drie oude normen. Wel spreekt de Gezondheidsraad niet meer van een beweegadvies per dag, maar is het advies er per week, verspreid over verschillende dagen.

 

De Gezondheidsraad onderscheidt vier verschillende niveaus van bewegen:

- Zitten: denk aan tv kijken, werken achter een beeldscherm
- Licht intensief: muziek maken, afwassen
- Matig intensief: activiteiten als wandelen en fietsen
- Zwaar intensief: sporten, zoals hardlopen en voetballen

 

Spierversterkende oefeningen zijn gericht op het verbeteren van kracht en vermogen van de skeletspieren. 

Botversterkende oefeningen zijn gericht op belasting van het lichaam met eigen lichaamsgewicht. Het Kenniscentrum Sport legt in een serie filmpjes welke oefeningen je thuis kunt doen om botten en spieren te versterken.

 

Dat bewegen goed is voor lichaam en geest, zal de meeste mensen niet vreemd in de oren klinken. Toch haalt een meerderheid van de bevolking de nieuwe richtlijnwaarden niet, stelt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

 

Het RIVM schat dat ongeveer 45 procent van de bevolking aan de nieuwe richtlijn voldoet. Het percentage ligt met 55 procent het hoogst voor de groep 4- tot en met 11-jarigen en met 28 procent het laagst voor de groep 12 tot en met 17-jarigen. Bij de groep 18-plus ligt het percentage op 44 procent.

 

Het RIVM kwam tot deze percentages op basis van gegevens uit vragenlijsten, die een indruk geven van trends in beweeggedrag. De Gezondheidsraad pleit ervoor om het gedrag met beweegmeters te gaan monitoren, om zo meer inzicht te krijgen in de werkelijke hoeveelheid bewegen.

Bron: nos.nl